Dagboek van een Digital Nomad op Gran Canaria

Locatie onafhankelijk werken klinkt natuurlijk als een droom. En zeg nou zelf: lekker met je laptop op schoot werken vanaf een zonnig eiland, wie wil dat nou niet? Maar hoe is het echte leven van een Digital Nomad op Gran Canaria? Begin januari liet ik Nederland achter me en vertrok ik samen met mijn Labrador Bram om de aankomende maanden op Gran Canaria te gaan wonen en werken. In dit artikel geef ik je een kijkje in mijn leven op Gran Canaria en laat ik je zien wat ik zoal doe.

Werken als Digital Nomad op Gran Canaria

Als eigenaresse van hét reisplatform over Gran Canaria houd ik me dagelijks bezig met zo’n beetje alles wat nodig is voor het runnen van een reisblog. Hierbij horen dingen als het schrijven van artikelen, het maken en bewerken van foto’s, het beantwoorden van mailtjes, webdesign, marketing, administratie en het beheren van alle Social Media kanalen van Emigreren Gran Canaria. Daarnaast run ik ook nog een eigen webshop met Aloe Vera producten uit Gran Canaria én kruip ik regelmatig in de pen als freelance tekstschrijver.

Nieuwe Aloe Vera plantage in El Goro op Gran Canaria

Dit alles deed ik tot voor kort naast mijn fulltime baan, totdat ik besloot om me volledig op mijn eigen bedrijf richten. In de praktijk betekent dit dat ik behoorlijk wat uurtjes achter mijn laptop spendeer en regelmatig naar Gran Canaria reis om mijn favoriete plekjes te bezoeken en er mooie foto’s te maken, om vervolgens alles te verwerken in artikelen. En juist omdat ik alleen maar een laptop met internetverbinding nodig heb om mijn werk te kunnen doen, leek het me een mooi moment om een tijdje als Digital Nomad op Gran Canaria te gaan werken.

Tijdens mijn verblijf op Gran Canaria de aankomende maanden, zal ik iedere week een verslag schrijven over al mijn avonturen. In principe doe ik niet heel veel meer of anders dan een gewone vakantieganger, behalve dat ik overal heel bewust op af ga, veel foto’s maak en hier artikelen over schrijf. Hieronder een uitgebreid verslag van mijn eerste week als Digital Nomad op Gran Canaria!

Dag 1: vertrek uit Nederland

Hoofdingang Eindhoven Airport Eindhoven

Woehoeee, vandaag is het dan zover! Rond een uur 10 stappen we in de wagen en rijden we op ons gemak richting Eindhoven airport. Dit keer is het net even wat spannender met Bram erbij. Voor mij dan, want Bram vindt het allemaal prachtig. Op de luchthaven lopen we naar de bagage afgifte, waar een vriendelijke mevrouw ons vertelt dat we ons bij de servicedesk mogen melden om Bram’s paspoort te checken. Ik had eigenlijk verwacht dat ik Bram hier moest afgeven, maar gelukkig mochten we nog een tijdje samen blijven.

Een uur voor vertrek mogen we naar de security, waar ze vertellen dat ik Bram naar een aparte ruimte moet brengen. Hier worden we opgewacht door een uiterst vriendelijke beveiliger die Bram’s vervoersbox checkt en vertelt dat hij nog nooit zo’n enthousiaste hond heeft gezien. Ahh, cutie! Nadat hij alles heeft gecontroleerd komt dan toch het onvermijdelijke afscheid: Bram moet in de box en ik naar de normale security. Gelukkig ging ons dat ook goed af en hoefde ik dit keer (nog) geen traantje te laten.

Een halfuur later sta ik bij de gate aan het raam gekluisterd in de hoop nog een glimp van Bram op de vangen. En ja hoor, daar gaat hij dan. Helemaal vooraan bovenop op het wagentje van de koffers. Hij ziet er happy uit, maar toch houd ik het niet droog. Kort daarna ga ik zelf aan boord en vraag ik de Transavia stewardessen om te bevestigen dat Bram ook in het vliegtuig zit.

Als dat ook allemaal in orde is kan ik met een gerust hart genieten van de vlucht. Ik pak mijn laptop erbij en sta op het punt om aan het werk te gaan als ik ineens mijn kleine jongen hoor blaffen. Het is een woef van: hé, wat is dit? En nog sterker: het geluid komt van vlak onder me. Alsof het zo moest zijn! Ook al is de kans klein dat hij het zou kunnen horen zeg ik: “het is goed Brammie, vrouwtje is hier. Tot straks!”.

Mede doordat ik naast 2 oude kennissen van mijn ouders zit, vliegt de vlucht letterlijk voorbij. Eenmaal geland blijf ik even bij het raam staan en zie ik dat Bram ook van boord wordt gehaald. Wat een opluchting! Een halfuur later sta ik nog als een kneus bij de special luggage te wachten, als een Duitser me erop wijst dat er 2 honden op de band verderop staan. Op dat moment ren ik door de hal en zie ik dat Bram daar al op me staat te wachten.

Vlak daarna lopen we door de schuifdeuren naar de aankomsthal, waar we opgewacht worden door mijn ouders. Even later stappen we met z’n vieren in de auto en rijden we richting het Zuiden. ‘s Avonds laten we Indiase curry bezorgen door Taste of India en vallen Bram en ik al vlak na het eten in slaap.

Indiaas eten bij Taste of India

Dag 2

De volgende dag zijn we om half 8 al klaarwakker. Ik drink een bak koffie, geef Bram ontbijt en neem zelf een banaantje. Daarna trek ik mijn wandelschoenen aan en gaan we op verkenning in de wijk. Bram lijkt het prima naar zijn zin te hebben. Onderweg komen we een aantal buurtbewoners tegen en maken we kennis met de hondjes uit de buurt.

Na onze wandeling neem ik een licht ontbijt en besluit ik wat aan mijn website te werken. ‘s Avonds hebben we gereserveerd bij Il Gusto in Arguineguin, één van de beste Italiaanse restaurants op Gran Canaria. Hier bestel ik de Vitello Tonnato, Lamskoteletjes en huisgemaakte Cannoli.

Dag 3

Vandaag geen zonnige dag, maar bewolking voor de verandering. Ik had eigenlijk gepland om ‘s ochtends te werken en daarna even naar het Amadores strand te gaan, maar dat feest gaat dus niet door. In plaats daarvan besluit ik een kijkje te nemen bij de Mogan Mall, het nieuwste Shopping Center op Gran Canaria.

Het winkelcentrum is eind 2019 open gegaan en een mooie aanwinst voor de badplaats Puerto Rico. Het eerste dat me opvalt is de prachtige fontein bij het restaurant gedeelte aan de voorzijde van Mogan Mall, waar iedere avond om 20.00 uur een fonteinenshow wordt gegeven. In dit gedeelte zitten ook een tiental restaurantjes, eetzaakjes, een Mcdonalds (met Mcdrive), een supermarkt en een ijssalon. Het ziet er allemaal tiptop uit, maar doordat nog niet alle pandjes zijn opgevuld voelt het nog een beetje leeg.

Van het restaurant gedeelte loop ik door naar het semi-overdekte winkelgedeelte in Mogan Mall. Wat me opvalt is dat het veel van dezelfde winkels zijn als in andere Shopping Centra op Gran Canaria. Zo zijn er de grote winkelketens zoals de Mango, Bershka, Stradivarius en Pull & Bear te vinden, maar ook een aantal sportzaken, kleine boetiekjes en natuurlijk een Fund Grube met een in store Rituals. In totaal zijn er zo’n 70 winkels en 15 bars en restaurantjes. Mogan Mall is iedere dag geopend van 10.00 tot 22.00 uur.

Later die dag maak ik een tripje naar het Zuiden om daar wat foto’s te maken voor mijn blog. Onderweg maak ik een tussenstop bij de Zandduinen in Maspalomas, één van de mooiste en meest bijzondere plekjes op Gran Canaria. De metershoge zandduinen van Maspalomas zijn inmiddels een symbool van Gran Canaria geworden. Mocht je er nog nooit geweest zijn dan zou ik het je zeker aanraden. Je kunt een behoorlijk stuk door de duinen of langs de zee lopen en sommige zandheuvels zijn wel 10 meter hoog! Eenmaal terug thuis kruip ik nog even achter mijn laptop, werk mijn webshop bestellingen bij en maak ik me klaar om ‘s avonds een drankje te gaan doen in Meloneras.

Dag 4

De volgende dag hebben de wolken gelukkig weer plaatsgemaakt voor de zon. Om hier maar meteen gebruik van te maken besluit ik om Bram mee te nemen naar de zee. Bram is gek op zwemmen (het is en blijft een Labrador) en voor mij is het weer een leuke kans om mooie plaatjes te schieten van de zee met de helderblauwe lucht op de achtergrond. Er zijn helaas niet heel veel stranden op Gran Canaria waar hondjes welkom zijn, dus het wordt even zoeken naar een geschikt strand aan de Westkust.

Na een stukje rijden kom ik uit bij Arguineguin. Het schiet me te binnen dat daar een soort van locals only strand is naast het Sunwing hotel. En als we daar aankomen blijk ik niet de enige te zijn met deze gedachte. Verderop, vlakbij de rotsen, zit er een vrouw met een klein hondje. Zodra ik Bram loslaat is het natuurlijk één streep richting de zee en in de uren daarna blijft hij onvermoeibaar het gevecht aangaan met de golven.

Dag 5

Hoewel het weer op Gran Canaria eigenlijk altijd heel goed is, is het eiland vandaag gehuld in een wolkendeken. Nou mogen we daar natuurlijk nog niet over klagen, want het is nog steeds 20 graden. Al met al lijkt me dit een goed moment om het artikel af te ronden over de beste strandhotels op Gran Canaria.

‘s Middags maak ik een wandeling van Amadores naar Puerto Rico. Dit stond al jaren op m’n to do lijstje, maar zoals zoveel dingen, is het er simpelweg nooit van gekomen. Het is een leuke wandelroute van een kilometer of twee, die zelfs voor de meest onervaren wandelaar prima te doen is. De wandeling slingert langs hoge kliffen met bijzonder spectaculaire vergezichten op het water. Tussendoor kom je ook nog een vervallen trap in de rotsen tegen, die ooit toegang bood tot de zee.

Dag 6

Ondertussen breekt mijn zesde dag op Gran Canaria alweer aan en het is eigenlijk een beetje alsof ik hier nooit ben weggegaan. Na drie jaar voelt het nog steeds als thuis. Een heel fijn gevoel, want toen ik besloot om een tijdje als Digital Nomad op Gran Canaria te gaan wonen en werken, wist ik niet hoe het zou uitpakken en of ik het nog steeds zo leuk zou vinden als toen ik hier permanent woonde. Dus in het kader van ‘going local’ besluit ik vandaag een kijkje te gaan nemen bij het (nieuwe) Tauro strand.

Het strand was ooit een onaangetast strand voor locals, vol met stenen en Canarische gezelligheid. Hier kwamen Canario’s in de weekenden bijeen om te vissen, eten en van de zon te genieten, totdat het strand een complete make-over kreeg. De stenen hebben inmiddels plaatsgemaakt voor goudgeel zand en hoewel het strand nog steeds door locals bezocht wordt, zijn er ook meer en meer toeristen te vinden. Het strand heeft trouwens (op één restaurantje na) nog geen faciliteiten of rotsbrekers, dus hier geniet je nog volop van de open zee met haar hoge golven.

Na een verfrissende duik in de zee schiet ik nog wat kiekjes van de omgeving in Tauro en Taurito en ga ik weer terug richting huis om de rest van de dag achter mijn laptop door te brengen. Ik maak een opzetje voor een aantal nieuwe artikelen, handel mijn webshop bestellingen af en werk mijn administratie bij. ‘s Avonds bereid ik een heerlijke maaltijd met verse zalm, maak nog een lange wandeling met Bram en duik dan vroeg m’n bedje in.

Lees ook: dagboek wonen en werken op Gran Canaria

Ook interessant:
hoe & wat: tijdelijk wonen op Gran Canaria
over wonen op Gran Canaria + tips
alles over de wintermaanden op Gran Canaria

Pin voor later

7 reacties op “Dagboek van een Digital Nomad op Gran Canaria

1. Maris | Moneyzz.nl zegt:

Oh wat heerlijk om te lezen dit! Ik geniet gewoon echt even met je mee! En wat lief! Had Bram al eens eerder gevlogen of was dit zijn eerste vliegreis?
    Geniet er lekker van! Je leeft nu ‘mijn’ (en die van tig anderen wss ook) droom!
    Wat heb je nu met je huis in Nederland gedaan? Echt opgezegd of nog wel aangehouden? Woon je nu dan bij je ouders of heb je een eigen plekje? Even benieuwd naar!

2. Melissa zegt:

Hi Maris,

Bedankt voor je enthousiaste reactie! Wat leuk dat je er zo van kunt genieten. Bram is destijds mee geëmigreerd en geremigreerd, dus hij vloog nu voor de derde keer. Mijn huis in Nederland heb ik gewoon aangehouden en gelukkig mogen Bram en ik de aankomende maanden bij mijn ouders op Gran Canaria bivakkeren 😉

Zonnige groetjes,

Melissa

3. Paula zegt:

Leuk je verhalen weer te lezen , onze droom om er te gaan wonen is kapot . Mijn man is ongeneeslijk ziek en we zijn niet meer daar geweest sinds juni 2018 . Hopelijk kan ik er in de toekomst mijn droom van maken en toch nog voor een bepaalde tijd op cran canaria gaan wonen , wil Spaans gaan leren en me dan ook verstaanbaar kunnen maken in die taal , who nows , ik zou er best voor een paar maanden willen werken .

4. Maris | Moneyzz.nl zegt:

Ha wat leuk! Bram is vast blij dat ie met je mee mocht! Hoe oud is hij nu?
    Wat fijn dat je dan gewoon je vertrouwde plek hebt om naar terug te gaan wanneer je wilt en ideaal dat je bij je ouders nu kunt blijven, dat scheelt weer dubbele kosten! Mij lijkt het heerlijk om standaard een paar maanden per jaar op Gran Canaria te wonen (als de winterperiode in Nederland is, want ik heb niks met winter!) en de rest dan in Nederland. Ook handig qua zorgverzekering en tandarts en zo. En dan toch een paar maanden per jaar genieten. Wie weet komt het er ooit nog eens van.
    Ik kijk al uit naar de rest van je posts! 🙂

5. Melissa zegt:

Jazeker, Bram (6) is gek op avontuur! Het is heel fijn om een tweede thuis hier te hebben, plus dat het de stap inderdaad een stuk makkelijker maakt. Ik hoop dat je zelf ook nog eens de kans krijgt om dit te doen 🙂 Inmiddels alweer bezig aan deel 2!

Groetjes Melissa

6. Melissa zegt:

Hi Paula,

Allereerst bedankt dat je de moeite wilde nemen om een reactie te plaatsen en zo open over jullie situatie durft te zijn. Verschrikkelijk dat jullie droom op deze manier is ontnomen en dat je man ongeneeslijk ziek is. Ik wens jullie beide heel veel kracht, sterkte en beterschap. Ik hoop dat jullie in ieder geval een beetje kunnen meegenieten van mijn verhalen.

Liefs, Melissa.

7. Maris | Moneyzz.nl zegt:

Ik vind Bram zo’n leukerd! Echt een cutie! Leuk dat hij zo enthousiast is, zo ziet hij er ook idd uit. Hij doet me denken aan de hond van een oude klasgenoot van de basisschool. Die woonde op een boerderij, was ook een Labrador en heette Boeffie. Erg passende naam was dat voor hem, haha. Maar het was ook een lieverd.
    Thanks, ik hoop het ook! Zou gaaf zijn! Ik ben in elk geval vanaf dit jaar standaard elke maand op mijn vakantie rekening aan het sparen, of ik dat jaar nou wel of niet weg ga, ik hoop daardoor steeds een stukje meer over te houden op die rekening en daar dan uiteindelijk een tijdje van naar Gran Canaria te kunnen gaan. Voor nu geniet ik lekker mee met jouw artikelen en natuurlijk eind dit jaar zelf even 3 weken genieten op Gran Canaria, nu al zoveel zin in!! Leuk, ik ben benieuwd!