Reisverslag: hoogtepunten citytrip New York City – deel 5

Uitzicht op Manhattan en Brooklyn Bridge vanaf Dumbo

In deel 5 van dit reisverslag neem ik jullie mee naar de laatste hoogtepunten van mijn trip naar New York City. We gaan een hapje eten bij de overdekte foodmarkt Chelsea Market, nemen een kijkje bij Ground Zero en het 9/11 Museum én doen een rondje in de hippe wijk Brooklyn.

Hoogtepunten citytrip New York City

1. Chelsea Market

Vandaag nemen we een kijkje op de overdekte foodmarket aan 9th Avenue  in het hippe Meatpacking District. Chelsea Market is the place to be als het om eten gaat. En ook de New Yorkers zijn helemaal weg van deze foodies paradise! Er zijn geweldige eettentjes waar je heerlijk kunt lunchen, tal van leuke winkeltjes met kookspulletjes en verschillende zaakjes waar je to-go kunt bestellen.

Chelsea Market is gevestigd in het oude gebouw van de National Biscuit Company, bekend van de Oreo. Als je eenmaal binnen bent is het ook echt alsof je een stapje terug doet in de tijd. Het interieur is heel industrieel, met zichtbare leidingen en buizen. Net alsof je in een oude fabriek loopt 😉

Allereerst nemen we een kijkje in de Lobster Place, een tip die ik van New Yorker Brenda, van Dishourtown kreeg. Bij deze gigantische viszaak kun je zowel ter plaatse eten, als bestellen om mee te nemen. Ze hebben tal van lekkere visgerechten en verse vis, maar waar ze vooral bekend om staan zijn de waanzinnige kreeften die je naar eigen wens kunt laten bereiden. Ik ben zelf niet zo’n kreeftenfan, dus ik kies voor een mix van sushi en maki 😉

Wanneer we verder lopen over Chelsea Market stuiten we op een Mexicaanse taco kraam. Er staat een lange wachtrij en dat kan maar één ding betekenen: hier kun je lekker eten! Ze serveren homemade taco’s met beef, kip, varken of vis die naar wens kunt toppen met verse guacamole, koriander en salsa. Die moeten we natuurlijk proberen, mmm!

Na de Mexicaanse taco’s gaan we even binnen bij Takumi Taco, waar ze een Japanse twist geven aan de klassieke taco. We kiezen voor een mix van de Japanse curry beef en de chicken adobo. Jummy! Na alle sushi en taco’s kan ik geen pap meer zeggen. Jammer, want er is nog genoeg lekkers om te proberen 😉 Als je de kans hebt, zou ik je zeker aanraden om naar Chelsea Market te gaan. Je kunt hier heerlijk eten, voor relatief weinig geld.

2. The High Line

Met goed gevulde buikjes laten we Chelsea Market voor wat het is en lopen we via de achterkant naar de High Line. De High Line is een oude spoorlijn van de New York Central Railroad, omgetoverd naar een wandelpark. Het is een populaire plek voor de locals, om even een stukje te wandelen in de ‘natuur’. Links en rechts heb je mooie uitzichten op de oude pakhuizen en de Hudson River.

3. Carrie Bradshaw’s appartement

Vanaf de High Line lopen we naar het Zuiden, richting Greenwich Village. Als onwijze Sex and the City (SATC) fan was een bezoekje aan Carrie Bradshaw’s apartment een must do tijdens mijn citytrip naar New York City. In de serie woont Carrie aan de Upper East Side, maar in werkelijkheid ligt het appartement aan het rustige 66 Perry Street in de wijk Greenwich Village.

4. Friends appartement

Een van mijn andere favoriete series is Friends. En wat zou een trip naar New York City zijn, zonder het gebouw te zien waar Rachel, Monica, Joey, Chandler, Ross en Phoebe zoveel tijd doorbrachten? In de serie lijkt het net alsof de koffiezaak Central Perk onder het appartementengebouw zit. Nu zit er onder het ‘echte’ gebouw wel een koffiezaakje, maar het is absoluut geen Central Perk. En ook Gunter is nergens te bekennen 😉

5. Wall street

De volgende dag nemen we een kijkje op Wall Street, het financiële hart van Amerika. Tijdens onze eerste dagen kwamen we erachter dat er ontzettend veel Nederlandse roots terug te vinden zijn in New York. Zo blijkt Wall Street vernoemd te zijn naar de ‘wal’ die de Nederlanders bouwden om vijanden buiten het toenmalige Nieuw-Amsterdam te houden. Vlakbij Wall Street komen we ook nog Broad Street (Brede Straat) en een Stone Street tegen. Een gezellig straatje met restaurantjes, kroegjes en typisch Nederlandse bouwstijl. Een komisch contrast met de moderne gebouwen van het financiële district 😉

We blijven even staan bij het wereldberoemde gebouw van de New York Stock Exchange en lopen daarna naar het tegenover gelegen Federal Hall. In dit gebouw werd op 30 april 1789 de eerste Amerikaanse president, George Washington, geïnaugureerd. Federal Hall is tegenwoordig een museum waar je vooral meer kunt leren over de Amerikaanse geschiedenis én Nederlandse invloeden. Mocht je in de buurt zijn, loop dan zeker even binnen! Toegang is gratis.

6. 9/11 Memorial & Museum

Het 9/11 Memorial & Museum was een van de heftigste bezienswaardigheden in New York City. De aanslag op de Twin Towers is een van de meest impactvolle gebeurtenissen uit onze geschiedenis. Als we aankomen bij Ground Zero worden we gelijk overvallen met een gevoel van verdriet. Het gevoel om hier rond te lopen is haast niet te beschrijven. Al die mensen die hier zijn omgekomen…

De twee gigantische water basins op Ground Zero zijn slechts een herinnering aan de twee wolkenkrabbers die hier ooit stonden. Op de achtergrond staat het nieuwe The One Trade Center. De aanblik van de honderden namen die gegraveerd zijn op de randen laten een enorme indruk op me achter. Nogmaals, de gedachte dat hier zoveel mensen zijn omgekomen is haast niet te bevatten…

Het 9/11 museum ligt ondergronds, op de plaats waar zich ooit de kelders van de Twin Towers bevonden. We komen aan in een grote, open ruimte. Aan de linkerkant zien we de dikke muren van beton. In het midden van de ruimte staat een toren met noodkreten, foto’s van vermiste personen en boodschappen van hulpverleners die destijds aan het werk waren.

Via de trap gaan we verder naar beneden. De brokstukken van wat ooit een roltrap was, geven een indicatie van hoe onmogelijk de situatie die op 11 september was. Hoe honderden mensen tegelijk zo snel mogelijk via de smalle roltrap probeerden te vluchten om zichzelf in veiligheid te brengen…

Via een lange gang komen we aan in de South Tower. In de lange gang zien we tal van brokstukken uit de voormalige Twin Towers: beton, stukken staal, maar ook een van de gebruikte brandweerwagens die bezweek onder de hitte.

Hoewel een bezoek aan het 9/11 museum heel heftig is, zou ik het iedereen aanraden. Ik was 12 toen dit gebeurde, maar ik herinner het me nog als de dag van gisteren. Nu ik zelf op Ground Zero en in het museum geweest ben, begrijp ik pas hoe verschrikkelijk deze gebeurtenissen waren. Hoeveel mensen er zijn omgekomen, niet de mensen die in de Twin Towers werkten, maar ook alle hulpverleners. Politie, brandweermannen, medisch personeel, hulphonden en gewone burgers die probeerden te helpen. Na ons bezoek aan 9/11 waren we allemaal behoorlijk ontdaan. Je wordt dan weer even geconfronteerd met hoe goed je het hebt en hoe dankbaar je daarvoor mag zijn.

7. Top of the Rock

Na alle indrukken bij Ground Zero zijn we toe aan aan iets luchtigers en dus besluiten we om naar Top of The Rock te gaan. De uitzichten overdag vond ik al spectaculair, maar in de avond zijn ze dubbel zo mooi! Het contrast van een donkere hemel met de lichtjes in de Manhattan Skyline is heel tof. En ondanks dat het vreselijk koud is, ben ik blij dat ik nog een keer gegaan ben.

8. Brooklyn

Vandaag breekt alweer onze laatste volle dag in New York City aan, snik. We hebben al veel gezien en gedaan, maar zijn nog niet één keer uit de kern van NYC, Manhattan geweest. Ik stel voor om richting de hippe wijk Brooklyn te gaan, al is het maar voor die priceless Manhattan views 😉

Tot nog toe hebben we ons alleen nog maar begeven op de kern van New York City, Manhattan. Vandaag besluiten we NYC vanaf een andere kant te bekijken, namelijk vanaf Brooklyn. We nemen en taxi die ons via de Brooklyn Bridge naar Brooklyn brengt, waar we direct in een andere wereld terecht komen. Het is heel veel rustiger dan in het hectische Manhattan.

We kijken uit op de skyline van Manhattan. Het is net als in de film! We doen een rondje in de wijk Dumbo en komen per toeval terecht bij een Instagram hotspot. Daarna proberen we een eetzaakje op te zoeken waar meer geserveerd wordt dan een paar droge blaadjes sla. We lopen voorbij een zaakje waar het superdruk is en besluiten hier een hapje te gaan eten. Front Street Pizza blijkt een populaire plek en de sandwiches zijn HUGEEE.

Na de lunch doen we nog een rondje in Brooklyn en gaan we met de taxi terug naar Manhattan. Daarna pakken we onze koffers in en lopen we ‘s avonds nog een laatste keer over Times Square, voordat we de volgende dag doorvliegen naar Graceland, Memphis.

En met reisverslag deel 5 in deze New York-series komt er helaas ook alweer een einde aan deze fantastische reis. New York was in één woord: fantastisch en ik wil zeker nog een keer terug naar the City that Never sleeps!