Reisverslag: hoogtepunten van New York

Reisverslag hoogtepunten van New York

Inmiddels ben ik alweer een tijdje terug van mijn trip naar Amerika, maar eigenlijk kan ik nog steeds niet helemaal bevatten hoe indrukwekkend deze reis was. In een kleine 3,5 week zouden we vier staten aandoen, met als start: The City that never sleeps! In dit reisverslag neem ik je mee op pad en laat ik je alle hoogtepunten van New York zien!

Hoogtepunten van New York

Enkele foto’s in dit reisverslag New Orleans zijn afkomstig van Booking. Ook bevat dit artikel affiliate linkjes. Mocht je een vakantie boeken via onderstaande linkjes, dan steun je emigrerengrancanaria.com zonder dat het jou iets extra kost!

Voor mij was New York een droom die ik van kinds af aan al had. Al zolang als dat ik me kan herinneren was ik geobsedeerd door zo’n beetje iedere film en serie die afspeelde in deze fantastische stad. Terugkijkend op deze reis, is zelfs een volle week in New York nog te kort geweest om alles te kunnen zien en te doen. En hoewel het een behoorlijke uitdaging is om de hoogtepunten van New York samen te vatten, wil ik jullie tóch graag meenemen naar alle highlights van deze trip!

Vandaag vertel ik jullie alles over mijn reis en eerste hoogtepunten van New York, waaronder Times Square, Rockefeller Center en Top of The Rock. Mocht je ooit zelf nog de kans krijgen om naar The Big Apple te gaan, dan zou ik je dat zéker aanraden. Het is een ervaring om nooit meer te vergeten! Dus gaan jullie mee op reis naar New York?

Reis en verblijf in New York

Na een kleine 8 uur vliegen weet ik nog dat ik uit het raam keek en de skyline van Manhattan zag opdoemen. En eerlijk is eerlijk: het was precies zoals je in de films ziet. Van binnen maakte mijn hart een sprongetje en ik dacht: “whaaaaa we zijn er!”. Kort daarna landden we op JFK airport, op een klein uurtje rijden van Manhattan.

In de relatief kleine aankomsthal werden we vriendelijk ontvangen door onze chauffeur, die al een kleine 20 jaar in New York woonde. Tijdens de rit deelde hij zijn beste tips van waar je lekker kunt eten, goed kan shoppen tot aan welke dingen we absoluut moesten zien. Na 45 minuten rijden doemden de gigantische wolkenkrabbers van Manhattan op, die ondanks de duisternis ontzettend goed te zien waren door alle lichtjes. Ook dat was echt een film moment.

Ons hotel, Riu Manhattan Times Square, bevond zich in hartje Manhattan, vlakbij het wereldberoemde Times Square. Ik keek mijn ogen uit bij alles wat ik zag: de o-zo-typische gele taxi’s, de hordes mensen op straat, de torenhoge gebouwen, hotdog kraampjes en ga zo maar door. Ik vond het geweldig! Na een uiterst vriendelijke ontvangst en snelle check-in besloten we de koffers op de kamer te zetten en, hoe moe we ook waren direct, op pad te gaan. Het was inmiddels al tegen 00.00 uur, maar hé, ze noemen New York niet voor niets: the City that never sleeps!

1. Times Square

Omdat we op maar één block afstand van Times Square zaten, zijn we iedere dag wel een keertje over Times Square gelopen. Supergaaf, want zo kregen we de kans om Times Square op verschillende momenten van de dag te zien. Maar wat ik nooit meer zal vergeten is de avond van onze aankomst, want dit was zonder twijfel een van de hoogtepunten van New York die me voorgoed bij zal blijven. Tuurlijk, je ziet het in films en al, maar als je er eenmaal zelf bent… WAUW!

Terwijl we 46th afliepen en het ene na het andere theater passeerden, werd de lucht steeds lichter van alle felle billboards. Ik weet nog dat we de hoek omliepen en ineens midden op Times Square stonden. Wát een drukte en mensen massa! En hoewel het ondertussen al pikkedonker was, voelde het – door al die reclameborden – eerder als midden op de dag. We besloten de tribune op te lopen om de boel van bovenaf te aanschouwen. Links van Times Square was het een komen en gaan van bussen en taxi’s. Rechts stond een clubje straatartiesten te dansen met daarnaast een levende Statue of Liberty.

Voor ons was een mix van honderden mensen, die als een kluitje mieren op elkaar stonden. Tussen deze massa stond een groepje demonstranten die een groot bord ophielden: “9/11 is a lie” en “trust gov?”. Het was eigenlijk gewoon teveel om in je op te nemen, want overal waar je keek was er wel iets bizars of komisch te zien. En toen we daar zo stonden, op de treden, tussen de mensen en billboards, kon ik alleen maar denken: “ik ben hier! Ik ben op Times Square. Ik ben in New York!”.

2. Rockefeller Center

De volgende dag, op onze eerste volle dag in New York waren we al vroeg wakker. Hulde aan de jetlag. Na een stevig ontbijt in het hotel, bestaande uit typisch Amerikaanse dingen als bagels, eieren en bacon, begonnen we aan ons dagprogramma met Top of The Rock als eerste onderdeel. Het was heerlijk weer in New York en dus besloten we vandaag, voor zover mogelijk, alles te voet te doen. Na twee blokken en twee straten lopen, ofwel 10 minuten, kwamen we aan bij Rockefeller Center.

Rockefeller Center is trouwens veel meer dan alleen Top of The Rock. In dit gebouw heb je namelijk ook de wereldberoemde NBC studios, waar de onwijs populaire The Tonight Show met Jimmy Fallon live wordt opgenomen. Deze opnames kun je ook bijwonen, maar daarvoor moet je ruim van tevoren een ticket bemachtigen.

Aan de achterkant van Rockefeller Center, grenzend aan 5th Avenue, heb je de mega bekende ijsbaan waar ze ieder jaar die enórme kerstboom ‘aansteken’. In Rockefeller Center heb je verschillende winkeltjes (waaronder een NBC fanshop), restaurantjes en een Starbucks én kan zelfs nog een tour boeken waarbij je rondgeleid wordt door de NBC studios!

3. Top of The Rock

Top of The Rock was letterlijk en figuurlijk één van de beste en mooiste hoogtepunten van New York. Je moet alleen geen hoogte- of liftvrees hebben, want het hoogste punt bevindt zich op bijna 260 meter.

De eerste lift brengt ons naar een tussenstop waar je eerst door een airport style security moet. Daarna is het wachten op de ‘echte’ lift die je in een kleine 30 seconden naar het eerste observatiedeck brengt. Het naar boven gaan met de lift is op zich al een heel bijzondere ervaring. De lift heeft een glazen dak waarop beelden van grootheden als Marilyn Monroe en Martin Luther King geprojecteerd worden! De meeste bezoekers stoppen gaan direct naar buiten bij het eerste deck.

Wij kozen ervoor om gelijk de roltrap te nemen naar de 70ste verdieping, waar je niet achter glas staat, maar vrij uitzicht hebt. En over uitzicht gesproken, in één woord: FENOMENAAL! Hier krijg je echt een goed beeld van hoe gigantisch New York is. Vanaf Top of The Rock kijk je uit op de skyline van Manhattan, New Jersey, Brooklyn en Queens, met als toppunt de Empire State Building aan de zuidkant en Central Park aan de noordkant. Later in de week ga ik nog een keer terug in de avond, wat weer voor een totaal andere beleving zorgde. Als je ooit de kans krijgt om naar New York te gaan, ga dan zéker naar Top of The Rock. Dit is absoluut één van mijn favoriete hoogtepunten van New York!

3. Fifth Avenue

Na Top of The Rock vervolgen we onze wandeling naar de achterkant van Rockefeller Center. De achterkant grenst direct aan Fifth Avenue, a.k.a. hét shop walhalla voor shopaholics. Als eerste passeren we het legendarische warenhuis Saks Fifth Avenue.

Tegenover Saks Fifth Avenue zagen we heuse Michael Kors Flagship store. Vervolgens kwamen we winkel na winkel tegen, van zo’n beetje iedere bekende designer die er toe doet. Nu moet ik zeggen dat de prijzen nog best mee vielen. Begrijp me niet verkeerd, want ook ik heb  geen leggende gelden.

Vooral de designer kleding, schoenen en tassen waren echt een stuk voordeliger in vergelijking met Nederland! En zelfs als je niets van plan ben te kopen, is het gewoon geweldig om deze sfeer mee te maken. Zo wandelend op Fifth Avenue, tussen de rijken der aarden, alsof je ieder moment een celebrity tegen het lijf kan lopen. Heel gaaf om mee te maken!

4. Lunch at Tiffany’s

Hotdogkraam op Fifth Avenue in New York

Zo halverwege onze tour op Fifth Avenue krijg ik ineens een flashback van Audrey Hepburn in Breakfast at Tiffany’s. En dus moet ik, hoe kan het ook anders, toch even een foto maken bij de iconische etalage van Tiffany & Co. Hallo Audrey Hepburn moment. En ik ben niet de enige. Uiteindelijk is het een komen en gaan van jonge meiden tot aan oudere dames die allemaal een kiekje willen schieten bij deze wereldberoemde winkel etalage!

Even later maken we weer zo’n film moment mee, als we per toeval een echte New York hotdog kraam passeren! Inmiddels is het ook alweer ver in de middag en hebben we stiekem best wel trek. Ik besluit voor de Chili Dog te gaan en moet eerlijk bekennen: de lekkerste Hotdog die ik ooit gegeten heb! Maar goed, wat zou een trip naar New York zijn zonder een échte New York hotdog geprobeerd te hebben!

De prijs van deze overheerlijke Chili Dog viel trouwens nog best mee! Voor 9 dollar (omgerekend ongeveer 7,75) kreeg je een big ass Chili dog die vers voor je neus klaargemaakt wordt.

Zoals je kunt merken is het een flinke uitdaging om alle hoogtepunten van New York zo goed mogelijk samen te vatten. En dus zal ik jullie in een volgend reisverslag meer vertellen over de hotspots van New York, waaronder Central Park, The Upper East Side en The Met Museum. Ik hoop dat jullie genoten hebben van dit artikel. Klik hier voor deel 2 van dit reisverslag.

Ook interessant:
♥ zien en doen in Memphis Tennessee
reisverslag New Orleans
♥ 5 bijzondere bezienswaardigheden in Londen

Pin voor later

2 reacties op “Reisverslag: hoogtepunten van New York

1. peter ketelslegers zegt:

wat een belevenis. wat lees ik je verhalen toch graag. top top top
    hoe je bezig bent. kijk er altijd naar uit. naar je blogs!