In Juni naar Gran Canaria – Reisverslag deel 3

Anfi del Mar caribisch strand met wit zand

In het derde deel van dit reisverslag ‘In Juni naar Gran Canaria’ neem ik je weer mee op avontuur tijdens mijn verblijf op Gran Canaria. In dit reisverslag gaan we op culinair avontuur, laat ik je één van de mooiste stranden van Gran Canaria zien én gaan we cultuur snuiven in de hoofdstad. Vamos!

Reisverslag #3 in Juni naar Gran Canaria

Dit artikel over in juni naar Gran Canaria bevat affiliate linkjes. Mocht je iets boeken via deze reispartners, dan support je emigrerengrancanaria.com zonder dat het jou iets extra kost!

Vandaag ben ik alweer een week op Gran Canaria. Goh, wat gaat de tijd toch snel! Grappig genoeg wen ik er ook weer zo snel aan dat het haast voelt alsof ik nooit weg ben gegaan, dat ik nooit terug naar Nederland ben verhuisd. En zelfs op een bewolkte ochtend als deze, wanneer het eiland iets minder kleur heeft, voel ik een diepe liefde voor deze plek.

Eten bij Coco Food & Wines in San Fernando

In de loop van de middag ga ik met mijn ouders mee naar een relatief nieuw restaurantje in San Fernando: Coco Food & Wines. En als ik ergens heel enthousiast over kan worden, dan is het wel lekker eten 😉 We hebben ons aangemeld voor het verrassingsmenu, dat uit 4 gangen zal bestaan. Als we bij Coco aankomen, worden we persoonlijk ontvangen door de eigenaar, die van Italiaanse afkomst is. Hij legt uit dat hij zich onderscheidt in fine dining en alleen gebruik maakt van de allerbeste en meest verse ingrediënten. Há, dat is een chef naar mijn hart!

We beginnen met een lekker Italiaans wijntje, terwijl de chef alvast voor ons aan de slag gaat. Het is pas 15.00 uur, maar we mogen ons opmaken voor een lange zit, lekker op z’n Canarische tranquilo. Een halfuurtje later krijgen we onze amuse voorgeschoteld: kroketjes van aubergine en ricotta, afgemaakt met munt, humus en honing. Daarna krijgen we een huisgemaakte pasta met champignons en een saus van witte wijn en verse truffel. Het hoofdgerecht bestaat uit een uiterst mals, zacht gegaard stoofvlees met gekarameliseerde uitjes en een lichte pompoen puree. Tot slot krijgen we een fusion van de Mexicaanse en Thaise keuken in de vorm van een taco met Gamba’s in kokos, afgemaakt met koriander, chili en een mango sausje. In één woord: WAUW!

Na 4 gangen zit ik natuurlijk boembeklats vol, maar het was het zeker waard! Dit restaurantje is echt een aanrader, dus hier zal ik absoluut nog een uitgebreide review over schrijven 😉 Later die avond heb ik afgesproken met een lezeres van Emigreren Gran Canaria, die een aantal maanden geleden naar Gran Canaria geëmigreerd is. We spreken af bij de Tipsy Hammock, aan de boulevard van Playa del Inglés. Onder het genot van een paar cocktailtjes praten we tot diep in de nacht over van alles en nog wat, maar vooral over Gran Canaria en hoe we allebei ons hart hebben verloren aan dit prachtige eiland.

Rondstruinen in Meloneras

Meloneras is zonder twijfel één van mijn favoriete plekjes om ‘s avonds een rondje te doen. Toen ik zelf nog in Meloneras woonde liep ik regelmatig naar de boulevard voor een ijsje of om een rondje te doen langs het water. Met name tegen zonsondergang is dit een geweldige locatie om, onder het genot van een hapje en een drankje, te genieten van de zon die in de zee zakt. Het heeft ook een heel andere sfeer dan Playa del Inglés. De uitstraling is veel moderner en luxueuzer. Zelfs de mensen die er rondlopen zijn van een ander slag volk. Sommigen zouden ze zelfs kakkers noemen 😉

Met veel geluk weet ik een parkeerplaats te veroveren vlakbij de boulevard. Een unicum, want meestal staat het hier vol met auto’s die allemaal staan te wachten op een plekje. Ik besluit een ijsje te halen bij de Pinguino ijssalon en daarna een stukje langs de boulevard te lopen. Met mij zijn er op dat moment honderden toeristen die hetzelfde idee hebben. Op de verhoogde zeerand zitten tientallen koppeltjes en families met kinderen te genieten van de zonsondergang. Als mijn ijsje op is loop ik even langs de winkeltjes en doe ik een rondje door Shopping Center Varadero, om vervolgens weer richting Tauro te rijden.

Anfi del Mar

Als ik de volgende dag wakker word zie ik dat de bewolking eindelijk weer heeft plaatsgemaakt voor een strakblauwe hemel. Vandaag krijgen we familie over uit Nederland en zo’n mooie lucht oogt toch wat gezelliger dan bewolking wanneer je net op Gran Canaria aankomt 😉 We spreken af om onze familieleden te verrassen op het vliegveld. Onderweg maken we een tussenstop bij Anfi del Mar zodat ik weer wat mooie kiekjes kan schieten voor de blog.

Anfi del Mar is zonder meer één van de mooiste stranden op Gran Canaria. Wat veel toeristen niet weten is dat je dit strand gewoon kunt bezoeken. Je hoeft geen hotelgast te zijn. Alle stranden op Gran Canaria zijn namelijk voor iedereen toegankelijk. Het witte zand, de palmbomen en het turquoise water… Net de Dominicaanse Republiek! Op dat moment zou ik wensen dat ik zelf ook even een duik kon nemen in het Turquoise blauwe water, maar er staat nog 1 smakelijke tussenstop op de planning, alvorens we richting het vliegveld rijden.

Vegueta & Triana

Vanuit het Zuiden rijden we door richting de hoofdstad Las Palmas, die op een kwartiertje rijden van het vliegveld ligt. Las Palmas heeft een hele andere vibe dan het Zuiden. Het is ook een stuk drukker en chaotischer. Van de ruim 850.000 mensen die op Gran Canaria wonen, leeft namelijk meer dan de helft in de hoofdstad! We parkeren de auto aan het begin van de historische wijk Vegueta en lopen zo via de oude straatjes richting het winkelgebied Triana, waar we Calle de Cano inlopen.

Calle de Cano is een klein zijstraatje dat parallel loopt aan de hoofdstraat. In dit smalle straatje vind je tal van zaakjes die de authentieke Jamón Iberico verkopen. Het is een superieure kwaliteit ham, afkomstig van varkens die vrij kunnen rondscharrelen en voornamelijk eikels gevoerd krijgen. Hierdoor heeft met name de Jamón Iberico de Bellota een heerlijke, nootachtige smaak. En dat is precies waarvoor we hier zijn 😉

Allereerst nemen we een racion (portie) Jamon Iberico de Bellota en een glaasje Rioja wijn. Deze wijn is heel krachtig van smaak en gaat perfect gepaard met de notige smaak van de Jamón. Daarna proberen we een ander type Jamón en sluiten we af met kroketjes van kaas en Jamón Iberico. Met goedgevulde maagjes lopen we via Triana terug richting Vegueta, waar we nog een tijdje rondstruinen door de gezellige oude straatjes.

Op dat moment is er in Las Palmas vrij weinig zon te bekennen, wat wederom aangeeft hoe groot de verschillen op Gran Canaria kunnen zijn. We steken de grote weg over en lopen dan richting de Santa Ana Kathedraal, gelegen aan het Plaza de Santa Ana. Als je nog nooit in Las Palmas geweest bent, dan is dit deel een echte aanrader. De wijk Vegueta is het oudste gedeelte van Las Palmas en tevens de plek waar de stad ooit gesticht werd.

Via Plaza de Santa Ana lopen we een stukje door en slaan we de hoek om naar Plaza de Pilar Nuevo, dat vooral bekend is vanwege het Columbus Museum. Het museum is tegenwoordig één van de populairste bezienswaardigheden van Las Palmas, maar eigenlijk is het pleintje op zich al erg leuk om te zien. De gebouwen aan en rondom het plein stammen uit de Koloniale tijd, met hun typerende houten balkons.

Vanaf Plaza de Pilar Nuevo slaan we hoek om richting Calle Colón en passeren we het Museo Canario. In dit museum kun je vooral veel te weten komen over de oorspronkelijke eilandbewoners van Gran Canaria. De originele eilandbewoners, ofwel Guanchen leefden in grotten, totdat ze massaal werden uitgemoord door de Spaanse Kolonisten.

Als we eenmaal aankomen op het vliegveld is het nog erg rustig in de aankomsthal. Het doet me altijd denken aan de tijd dat ik als reisleidster op Gran Canaria werkte. Destijds kwam ik dagelijks op het vliegveld om gasten weg te brengen en weer een nieuwe lading gasten welkom te heten op Gran Canaria. Voor veel van hen was het de eerste keer. En precies die blik, vol spanning en verwachting, zie ik nog vaak terug als ik aankomsthal sta te wachten.

Met een halfuurtje vertraging komen de eerste Nederlanders van de vlucht uit Amsterdam binnendruppelen. Niet veel later komen ook onze familieleden door de schuifdeuren gelopen. Op dat moment weten ze niet dat wij op ze staan te wachten en dus, lopen ze ons straal voorbij. En nu ik dit zo zit te typen moet ik er weer om lachen, haha. ‘s Avonds gaan we lekker een hapje eten (yes, wéér eten!) bij de Panda Wok en Puerto Rico en kletsen we nog lang over… Ik zou het niet meer weten 😉

Verblijven op Gran Canaria

• Het is ongeveer 4,5 uur vliegen naar Gran Canaria. Dit kan rechtstreeks met Transavia
  • Liever een compleet verzorgde reis met vlucht + hotel? Kijk dan op TUI voor de beste aanbiedingen