Op swamp tour in New Orleans

Alligators in de zon tijdens de Swamp tour in New Orleans

Een van de dingen die ik sowieso wilde doen tijdens een bezoek aan New Orleans was een trip maken naar de swamps. Honey Island is een van laatste ongerepte moerasgebieden en met een oppervlakte van bijna 280 vierkante kilometer valt er ook genoeg te zien in dit gebied. In dit artikel neem ik je mee op Swamp Tour in New Orleans!

Swamp Tour in New Orleans

De eerste dagen tijdens onze trip naar New Orleans brachten we vooral door in de French Quarter. Zo bezochten we de St. Louis Cemetery NO. 1, de French Market en gingen we op Ghost Tour. Op onze laatste dag gaan we op Swamp Tour in New Orleans.

Lees hier deel 1 van mijn reisverslag zien en doen in New Orleans

Na een stevig ontbijt wachten we bij de ingang van het hotel op de bus die ons vandaag naar het moeras brengt. Er zijn verschillende Swamp Tours in New Orleans en wij hebben gekozen voor Cajun Encounters. De bus zal ons meenemen naar het Honey Island moeras, op een kleine 45 minuten rijden van ons hotel in de French Quarter.

Honey Island is een van de laatste beschermde en ongerepte moerasgebieden in de staat Louisiana. In dit moerasgebied stikt het van de bijzondere moerascipressen met Spanish Moss en wilde dieren zoals spinnen, slangen, alligators, wasberen en zwijnen. Het natuurgebied vormt dan ook een groot contrast met de stad.

Na een goede drie kwartier rijden zijn we in het hart van het moerasgebied beland en worden we verzocht ons aan te melden bij een van de gidsen in het houten gebouw. Vervolgens krijgen we allemaal een rubberen armbandje en worden we per 20 opgedeeld in groepjes. Daarna worden we per groep omgeroepen en is het tijd om naar het bootje te lopen. De bootjes bieden plaats aan maximaal 22 personen en zijn het best te vergelijken met een fluisterbootje.

Tijdens het eerste gedeelte van de Swamp Tour varen we heel rustig over de Old Pearl River; een enorm brede rivier met aan weerszijde gigantische moerascipressen. Na een kwartiertje varen komen we bij een dichtbebost gebied en spotten we ook de eerste wilde dieren. Onze gids vertelt dat er in dit gedeelte vooral veel grote spinnen en slangen te vinden zijn.

Niet heel geruststellend, voor iemand die bang is voor slangen. En inderdaad, als hij de boot richting de bomen stuurt zijn er op verschillende plekken slangen, spinnen en zelfs moerasschildpadden te zien. We varen dieper het moeras in en komen dan ook de eerste alligators tegen. De alligators weten niet hoe snel ze naar de boot moeten komen. Zorgwekkend, ware het niet dat onze gids stukjes hotdog bij heeft om de alligators naar de boot te lokken. Desalniettemin blijft het bijzonder om dit soort dieren in het wild en van zo dichtbij te zien.

Wanneer we verder varen wordt de rivier steeds nauwer, totdat er geen twee bootjes meer naast elkaar passen. We zitten nu in het hart van het moeras en dat is te merken aan de warmte en de luchtvochtigheid. Een stukje verderop worden we begroet door een bijzonder duo; een nieuwsgierig wasbeertje en een wild zwijn. Het hadden zo Timon en Pumbaa kunnen zijn!

Ook ditmaal heeft de gids een kleine traktatie klaarliggen. De diertjes genieten met volle teugen van de kleine stukjes marshmallow die hen wordt toegeworpen. Na onze moeten met de Amerikaanse versie van Timon en Pumbaa keren we om en varen we terug richting de Pearl Rivier. Onderweg komen we tientallen alligators tegen die lekker liggen te relaxen in de zon. Alligators zijn koudbloedig en moeten dus veel tijd in de zon doorbrengen, wat hun “I don’t care” houding verklaart.

Verder passeren we nog een kleine community met een aantal typische swamp houses (huizen die op het water staan). En hoewel ze behoorlijk vervallen ogen worden ze nog steeds actief bewoond door locals.

Al met al vond ik de Swamp Tour in New Orleans zeker de moeite waard, maar had ik er ergens ook meer van verwacht. Gevoelsmatig vloog de tour voorbij en hebben niet bijster veel gezien. Om die reden zou ik deze specifieke tour ook niet snel aanraden, maar er zijn gelukkig genoeg andere Swamp Tours in New Orleans waar je misschien meer te zien krijgt. Qua natuur is het moerasgebied zeker een aanrader, al is het maar voor de wild life en om het contrast met de stad mee te maken!