Dagboek tijdelijk naar Gran Canaria

Dagboek tijdelijk wonen op Gran Canaria

Begin dit jaar vertrokken mijn Labrador Bram en ik uit Nederland om tijdelijk naar Gran Canaria te gaan. Nu lig ik iedere dag onder een palmboom, te nippen van een cocktail met mijn laptop op schoot. Want dat is het leven als je tijdelijk naar Gran Canaria gaat, toch? In dit artikel geef ik je een kijkje in mijn leven hier en laat ik je zien hoe ik mijn tijd doorbreng.

Tijdelijk naar Gran Canaria

Natuurlijk is dit een zwaar overdreven versie van de werkelijkheid, want het is zeker niet iedere dag vakantie, maar gevoelsmatig komt het aardig in de buurt. Begin januari reisde ik naar Gran Canaria om hier tijdens de wintermaanden te verblijven. Als eigenaresse van een eigen webshop en hét online reisplatform over Gran Canaria heb ik het geluk dat ik mijn werk vanaf iedere locatie en volledig online kan doen. Inmiddels ben ik hier drie weken en voel ik me alweer helemaal thuis!

Lees hier mijn verhaal terug over de start van mijn avontuur op Gran Canaria.

Dag 14 & 15

Winkels in de Mogan Mall in Puerto Rico

Het is maandagochtend en de werkweek is weer begonnen! Ik haal mijn laptop tevoorschijn en installeer mezelf aan de ontbijtbar. Nippend van een hete koffie begin ik met het doornemen van mijn weekplanning. Het volgen van mijn planning is nooit mijn sterkste kant geweest, maar toch probeer ik het deze week vol te houden. Ik begin met het delen van een artikel op Facebook over mijn leven als Digital Nomad op Gran Canaria. Daarna ga ik aan de slag met een artikel over wonen en werken op Gran Canaria, waar ik de rest van de ochtend zoet mee ben.

Organic producten bij Hiperdino

Locatie-onafhankelijk werken geeft je niet alleen de vrijheid om te werken waar je geïnspireerd wordt, maar ook wanneer je het meest productief bent. Zo weet ik van mezelf dat ik het meeste gedaan krijg in de ochtenden en in de avond, waardoor ik ‘s middags tijd overhoud voor andere dingen.

Tegen het einde van de ochtend neem ik een break van de laptop en rij ik richting Puerto Rico om boodschappen te doen bij de Mercadona en Superdino in de Mogan Mall. Toen ik besloot om tijdelijk naar Gran Canaria te gaan heb ik me voorgenomen om, heel cliché, weer gezonder te gaan eten en meer te bewegen. Tot nu toe lukt het aardig, mits ik tijdig om boodschappen ga om de gezonde voorraad weer aan te vullen.

Op dinsdag werk ik verder aan het artikel over wonen en werken op Gran Canaria en heb ik contact met mijn leverancier voor een nieuwe bestelling verse Aloe Vera Gel uit Gran Canaria. De vorige lading is nog geen twee weken geleden aangekomen bij mijn magazijn in Nederland, maar inmiddels is alles alweer uitverkocht!

Dag 16

Kerstshoppen in winkelcentrum Atlantico

Op woensdag heb ik een pedicure afspraak bij de nagelsalon in San Fernando. Daarna rijd ik door naar Vecindario om foto’s te maken in winkelcentrum Atlantico, een van mijn favoriete winkelcentra op Gran Canaria. Na genoeg plaatjes geschoten te hebben rijd ik terug richting het Zuiden van Gran Canaria en besluit ik om een tussenstop te maken bij mijn oude werkplek in Playa.

Later die avond gaan moeders en ik een hapje eten bij een Italiaans tentje in het hippe kustplaatsje Meloneras. Hier bestellen we beide een carpaccio vooraf en een huisgemaakte lasagne om te delen. Helaas serveren ze de carpaccio hier met bleekselderij en rauwe champignons. Ze doen dit bij meer restaurants op Gran Canara en ik snap er nog steeds niets van.

Ciao Ciao in Playa del Ingles dagboek tijdelijk naar Gran Canaria
Plein Varadero in Meloneras

Dag 17

Deze week lukt het me aardig om me aan mijn planning te houden. Een van de redenen om tijdelijk naar Gran Canaria te gaan was omdat ik voor mijn gevoel veel meer werk verzet krijg wanneer ik hier ben. Zo kan ik hier direct aan de slag met alle foto’s en aantekeningen als ik weer een paar mooie plekjes bezocht heb. Vandaag leg ik de laatste hand aan mijn verslag over wonen en werken op Gran Canaria en werk ik alvast een paar ideeën uit voor een nieuwe voorraad aan artikelen.

Dag 18

Op vrijdag houden moeders en ik weer een meidendagje en gaan we shoppen in El Mirador en Las Terrazas. De grote winteruitverkoop, ofwel rebajas, zijn nog steeds in volle gang. Kortom, het perfecte moment om nog wat leuke dingetjes te kunnen scoren! Na een hele dag shoppen sluiten we af met een hapje bij Scooters in Las Terrazas.

Lees ook: leukste plekjes om te winkelen op Gran Canaria

Dag 19

Op zaterdagochtend is het bewolkt. Eigenlijk is het de hele week al een beetje blèh weer. Niet koud, maar ook zeker geen stralend weer. Op dagen als deze vind ik het leuk om iets actiefs te doen, zoals een tripje naar de bergen. Zo ging ik, toen ik nog op Gran Canaria woonde, regelmatig met Bram naar het bergdorpje Ayaguares, op een kleine 20 minuten rijden vanaf Maspalomas. Het dorpje heeft haar naam te danken aan de Guanches, ofwel originele eilandbewoners en betekent ‘tussen twee bergen’.

De huizen in dit dorpje zijn gebouwd in traditionele stijl, van steen afkomstig uit de directe omgeving. Maar de mooiste bezienswaardigheid in Ayagaures is natuurlijk het gigantische waterreservoir dat gescheiden wordt door de stenen dam. Dit waterreservoir is één van de belangrijkste op Gran Canaria en stond een aantal jaar geleden nog helemaal vol. Wanneer het een behoorlijke tijd niet regent zie je dit direct aan de stuwmeren en reservoirs op Gran Canaria. Als je goed kijkt kun je de sporen kringen van waar het water voorheen stond nog op de foto’s zien.

Dag 20

Ik sluit deze week af met een trip naar Roque Nublo, een van de mooiste plekken van Gran Canaria voor natuur- en wandelliefhebbers. Door de jaren heen ben ik een aantal keer naar Roque Nublo geweest, maar eerlijk gezegd raak ik er niet op uitgekeken. Je vindt deze bijzondere 67 meter hoge rots op 1830 meter boven de zeespiegel, in de gemeente Tejeda, het hart van Gran Canaria. Roque Nublo, ook wel wolkenrots wordt op bewolkte dagen gehuld in wolken. Een raar gezicht kan ik je vertellen!

Er zijn verschillende routes die naar Roque Nublo leiden, de een nog spectaculairder dan de andere. Vandaag kiezen we voor de GC60 route langs Fataga, nog zo’n mooi bergdorpje wat zeker een bezoekje waard is. Onderweg maken we verschillende tussenstops. Allereerst stoppen we bij het uitkijkpunt Mirador Degollada de las Yeguas, vanwaar je de zandduinen in de verte ziet liggen. Daarna rijden we door tot San Bartolomé de Tirajana, waar we een koffiepauze inlassen bij hotel Tirajanas.

Via de slingerende bergwegen klimmen we verder naar boven door een steeds groener wordend landschap. We passeren diepe valleien met inheemse dennen- en naaldbomen en zelfs amandelbomen die langzaam in bloei komen. Naarmate we hoger de bergen in gaan wordt het ook steeds kouder en ik ben blij dat ik een trui heb meegenomen.

Wegwijzers bij Roque Nublo
Weg halverwege naar Roque Nublo
Melissa onderweg naar Roque Nublo

Halverwege de middag komen we aan bij de parkeerplaats van Roque Nublo. Op dat moment is het gigantisch druk, veel drukker dan ik het ooit gezien heb. Toeristen en locals, jong en oud, allemaal zijn ze op de been voor de klim naar de heilige plek van de originele eilandbewoners. We beginnen de wandeling met een helderblauwe lucht, die naarmate we de hoogte in gaan, plaats lijkt te maken voor wolken. Hoewel de route goed begaanbaar is, blijft het oppassen geblazen voor de verraderlijke steentjes die het bergpad bezaaien.

Na een klein halfuurtje wandelen op een rustig tempo komt de grote oude reus dan eindelijk in zicht. Nog altijd even statig en imposant als dat ik ‘m herinner. De Guanches, ofwel originele eilandbewoners, geloofden dat Roque Nublo magische krachten bezat en bestempelden het als heilige rots. Archeologisch onderzoek wees uit dat het grote plateau aan de voet van Roque Nublo één van hun belangrijkste offerplaatsen was. En zelfs nu zijn er nog een hoop mensen die naar Roque Nublo komen om de rots aan te raken als onderdeel van een ritueel.

Roque Nublo dagboek tijdelijk wonen op Gran Canaria
Roque Nublo op een bewolkte dag
Melissa bij Roque Nublo

Magie of geen magie, voor mij blijft het zeker een magische plek. Al is het maar om een momentje bij de afgrond te staan en te genieten van het onbeschrijfelijk mooie uitzicht!

In dit artikel geef ik je alle tips voor een bezoek aan Roque Nublo

Ook interessant:
♥ complete reisgids Gran Canaria
leukste activiteiten op Gran Canaria
attractieparken op Gran Canaria

Pin voor later

3 reacties op “Dagboek tijdelijk naar Gran Canaria

1. Maris | Moneyzz.nl zegt:

Heerlijk om zo mijn weekend te beginnen, had eerder nog geen tijd gehad om je blog te lezen, maar nu wel! Heel leuk weer om over je week te lezen. Lijkt me trouwens ook een héle mooie wandeling naar Roque Nublo, dat uitzicht is echt magisch mooi! Ik heb altijd alleen maar aan de andere kant gestaan bij de Pico de las Nieves. Daar worden wel excursies vanuit de reisorganisaties naartoe georganiseerd maar naar Roque Nublo niet. Iig niet de reisorganisatie waarmee wij steeds geweest zijn. Dan ben ik weer zo’n echte toerist dat ik ook niet verder ga kijken wie/ waar het dan wel georganiseerd wordt.

2. Melissa zegt:

Hi Maris,

Dankjewel voor je complimenten en erg leuk om te lezen dat je er zo van kunt genieten! Mocht je zelf een keer naar Roque Nublo willen, informeer dan eens bij de Jeepsafari bij Holiday World in Maspalomas. Daar hebben ze dagelijks ritten naar de bergen, o.a. onder begeleiding van een Nederlandstalige gids. Het is zeker de moeite waard!