Vliegen in Business Class: een onvergetelijke ervaring

Ontbijt in de British Airways lounge op Schiphol Amsterdam voor Business Class en members

Vliegen in First of Business Class is iets waar veel mensen alleen maar van kunnen dromen. Lekker languit relaxen in comfortabele stoelen, terwijl je rustig aan een glaasje champie nipt, wie wil dat nou niet? Ik had laatst het geluk twee betaalbare tickets te vinden voor mijn vlucht naar Londen en vloog dus voor het eerst in de Business Class. Vandaag vertel ik je alles over deze onvergetelijke ervaring en of ik het de moeite waard vond.

VIP service op Schiphol

Zoals gezegd had ik tot nog toe alleen in Economy gevlogen, dus ik kon me eigenlijk geen voorstelling maken over het vliegen in Business Class. Toen we aankwamen op Schiphol mochten we naar een aparte incheckbalie, speciaal voor reizigers met een Business Class, ofwel Club Europe ticket. We werden supervriendelijk begroet door het grondpersoneel, die ons erop wezen dat we ook gebruik mochten maken van de British Airways lounge. Nadat we onze koffers hadden afgegeven, konden we via de Fast Track, gelijk waardoor naar de Security check. Superfijn, want hierdoor hebben we amper hoeven wachten.

British Airways lounge op Schiphol

Buffet en zitgedeelte British Airways lounge op Schiphol

Na de beveiliging gingen we op zoek naar de British Airways lounge, die zich boven vertrekhal 2 en 3 bevindt. Bij de ingang van de lounge werd ons ticket gescand en waren we vrij om naar binnen te lopen. Best een gek gevoel kan ik je vertellen 😉

Zitgedeelte bij het buffet in de British Airways lounge op Schiphol

Toen we binnen kwamen was de lounge nog nagenoeg leeg. De ruimte deed heel schoon en kalm aan. De moderne ingericht en grote ramen deden me een beetje denken aan een luxe hotel. De lounge was opgesplitst in een eet- en zitgedeelte en werkplek met computers en een printer. We besloten aan de grote leestafel bij de ramen te gaan zitten, waar we niet alleen fantastisch uitzicht hadden op de gates en startbanen, maar ook dichtbij het buffet zaten 😉 Het ontbijtbuffet was behoorlijk uitgebreid met verschillende broodjes, yoghurt, vleeswaren, vers fruit, soep en diverse snacks. Ook kon je kiezen uit tal van (fris)dranken, koffie en was er een aparte bar met alcoholische dranken.

Uitzicht vanuit de British Airways lounge op Schiphol

Daarnaast mocht je gebruik maken van gratis (snelle) WIFI en een selectie aan kranten en tijdschriften. In totaal hebben we hier een kleine 3 uur doorgebracht en zagen we tal van reizigers komen en gaan. We hebben heerlijk ontbeten en natuurlijk een hoop lekkers mee in de handtas genomen voor onderweg. We blijven tenslotte wel Nederlanders 😉

Ontbijtbuffet in de British Airways lounge op Schiphol
Wijn en champagne bar in de British Airways lounge op Schiphol

Vliegen in Business Class

Maaltijd tijdens de vlucht naar Londen in de Business Class van British Airways

Tegen het einde van de middag werd onze vlucht omgeroepen en werd het tijd om naar de gate te gaan. Toen we weer in het normale gedeelte van Schiphol kwamen, was het ook echt even een shock. Na uren in stilte en comfort te hebben doorgebracht, leken de drukke vertrekhallen echt een chaos 😉 Met ons Business Class ticket hadden we recht op Priority Boarding en mochten we dus als eerste aan boord. Vol verwachting liepen we door de slurf naar het vliegtuig. De stoelen vielen eerlijk gezegd een beetje tegen. De Club Europe, of Business Class was ingedeeld met drie, normaal uitziende stoelen aan weerskanten.

Business Class Club Europe British Airways stoelen

Op de middelste stoel stond een extra tafeltje wat we probeerden in te klappen. Pas toen we er na 5 minuten nog niet in geslaagd waren, kwamen we erachter dat dit zo hoorde 😉 De leren stoelen waren iets groter dan de Economy stoelen, hadden iets meer beenruimte én een verstelbare hoofdsteun. Na een minuut of tien kwam er een steward langs met warme doekjes. En het kan natuurlijk aan mij liggen, maar ik heb het concept van de warme doekjes nooit zo begrepen. Ik bedoel, het is lekker aan je handen, maar wat is precies het nut? Iemand een idee?

Business Class stoel in Club Europe British Airways

Eenmaal in de lucht werd ons gevraagd wat we wilden drinken en drinken. Bescheiden zei ik: “een koffie, alstublieft”. Want om nou gelijk aan de champagne te gaan zitten, vond ik een beetje té 😉 Qua maaltijd hadden we twee keuzes: een Scottisch egg met vleeswaren, of een selectie aan luxe sandwiches. “Doe mij de sandwiches maar”, zei ik. Bij de sandwiches zat trouwens ook nog een typisch Engelse lekkernij: een warme scone met clotted cream en marmelade, mmm! Wat me trouwens ook opviel, was dat we geen kinderbestek kregen 😉 We mochten gebruik maken van echt bestek en drinken uit normale glazen.

British Airways lounge op Heathrow

Wijnbar in British Airways lounge op Heathrow Airport Londen

Terug vlogen we via Heathrow Airport in Londen. De twee British Airways lounges op Heathrow Airport waren enorm. Wel tien keer zo groot als de lounge op Schiphol. Beide ruimtes waren afgeladen vol. Met geluk konden we nog een plekje vinden aan een van de eettafels vlakbij het buffet. De lunch bestond uit een saladebar, warm buffet, verschillende broodjes, pastries en een aparte (fris)drank en wijnbar.

Warm lunchbuffet in British Airways lounge op Heathrow in Londen
Saladebar bij lunchbuffet British Airways lounge op Heathrow Airport

Na de lunch besloten we een rondje te doen op Heathrow. We kochten een aantal leuke, typisch Britse souvenirs en keken onze ogen uit bij Harrods, Chanel en andere luxe winkels. We kochten nog wat dingetjes voor onszelf en besloten toen nog even te gaan relaxen in de andere lounge, die exact hetzelfde buffet had.

Terugvlucht in Business Class

Maaltijd in British Airways Club Europe vlucht Heathrow Londen naar Schiphol Amsterdam

Op de terugvlucht hadden we een soortgelijk vliegtuig als heen, met drie stoelen per rij en een tafeltje in het midden. Vlak na het opstijgen kregen we een warm doekje en werd ons gevraagd wat we wilden eten en drinken. Als afsluiter op de vakantie besloot ik ditmaal wél een glaasje champie te bestellen, want laten we wel wezen: dat hoort er gewoon bij 😉

Kosten van een Business Class ticket

Mijn Business Class tickets van Amsterdam naar Londen (en weer terug) met British Airways kwamen uit op €582,76. Een hoop geld natuurlijk, zeker in de wetenschap dat je ook heel goedkoop op- en neer naar Londen kunt vliegen. Toch vond ik de kosten nog heel erg meevallen toen ik erachter kwam wat je allemaal bij je ticket krijgt. De grootste voordelen van een Business Class ticket:

• 2 koffers á 32 KG (64 KG totaal)
  • 1 handtas en een handbagage koffertje, allebei tot 23 KG
  • Fast Track bij de security check
  • Gebruik van de British Airways lounge
  • Priority Boarding
  • Onbeperkt drinken en een maaltijd aan boord
  • Bagage die met Priority uit het vliegtuig komt

Conclusie vliegen in Business Class

Nu is natuurlijk de vraag: vond ik het echt de moeite waard om te vliegen in Business Class? En het antwoord is: ja! Ik vond het vliegen in Business Class echt een onvergetelijke ervaring. En eigenlijk is het niet zozeer de reis, maar de hele trip: van het inchecken tot het uitstappen. Mocht je ooit een keer de kans hebben om zelf in Business Class te vliegen, dan zou ik het je zeker aanraden!

Lees ook:
♥ 5 x tips voor Londen tijdens de kerstperiode
♥ 7 x tips voor Kerst op Gran Canaria
♥ 10 x lekkere restaurants op Gran Canaria

7 reacties op “Vliegen in Business Class: een onvergetelijke ervaring

1. Maaike | Travelbliss zegt:

Normaal vlieg ik ook gewoon economy, maar heb ook een paar keer de luxe gehad om Business Class te vliegen naar Dubai en Cuba. En dat was echt wel de moeite waard en vond ik ook helemaal super. Heel leuk om mee te maken.

2. Ech Wel zegt:

Eigenlijk zou je al die luxe juist op een lange vlucht willen hebben he? Nog nooit vip gevlogen maar ooit eens een voetbalwedstrijd in Rome op die manier bezocht. Was er ook zo’n aparte loungeplek vol Italiaanse tapas en grote flessen wijn…. aparte ervaring als je alleen maar evenementenbier en koude kroketten bent gewend…

3. Amy zegt:

Wat gaaf om eens te doen! Ik heb nog niet eerder business class gevlogen, maar als ik het zo lees is het wel echt een extraatje bovenop je reis. Leuk dat jullie zo genoten hebben!

4. Wim zegt:

Ik zou ook best business willen vliegen naar Canarische eilanden maar wat ik tot nu toe zie is alles met tussenstops waardoor de vlieguur minimaal 6, 8, of 10 uur duurt, economie duurt Max 4.5 uur dat is nogal een verschil, gaat er niemand direct naar Canarische eilanden?