Reisverslag: zien en doen in New Orleans

Reisverslag zien en doen in New Orleans

Na twee fantastische weken in New York en Memphis en zijn we aangekomen in de bruisende stad New Orleans. In het eerste deel van dit reisverslag bezochten we de St. Louis Cemetery en gingen we op ontdekking in de French Quarter. In deel 2 van dit reisverslag over zien en doen in New Orleans neem ik je mee naar de French Market, Bourbon Street en gaan we op Ghost Tour.

Zien en doen in New Orleans

Van alle plekken die we tijdens onze Amerika reis zouden aandoen, zag ik het meest uit naar New Orleans. Deze swingende stad heeft niet alleen een kleurrijke geschiedenis, maar ademt ook een al sfeer. Het leukste deel van New Orleans is wat mij betreft de French Quarter, waar het stikt van de oude gebouwen, interessante bezienswaardigheden, gezellige bars en lekkere eetzaakjes. Kortom, er valt genoeg te doen in New Orleans!

Lees hier deel 1 van mijn reisverslag zien en doen in New Orleans.

French Market

Na een hele ochtend rondstruinen in de French Quarter is tijd om een hapje te eten. Vanaf het gezellige Jackson Square plein steken we de weg over en lopen we langs de Mississippi river naar de French Market. Deze markt was, wegens haar gunstige locatie aan de Mississippi, ooit een belangrijke handelspost voor de originele bewoners van New Orleans. Door de komst van de Franse en Spaanse kolonisten groeide de markt al snel uit tot een cruciale plek om handel te drijven met zeevaarders van over de hele wereld.

Ook vandaag de dag is de French Market nog een van de drukstbezochte plekken en bezienswaardigheden in New Orleans. Bovendien wordt de markt beschouwd als een van de dingen die je sowieso moet zien en doen in New Orleans. Zo zijn er tientallen kraampjes met ambachtelijke producten, bijzondere souvenirs, verse visspecialiteiten en natuurlijk het wereldberoemde Cafe du Monde met haar nog bekendere beignets.

Na een tijdje over de French Market rondgestruind te hebben stoppen we bij de Seafood Dock. Op dat moment staat er een gigantische rij, dus we gaan ervan uit dat het eten hier wel goed moet zijn. Bij Seafood Dock serveren ze vooral visgerechten met een Mexicaanse twist, zoals shrimp taco’s en seafood quesadilla’s.

New Orleans grenst niet alleen aan de Mississippi rivier, maar is ook nog eens dichtbij zee, waardoor je hier uitsluitend verse vis eet. Op de French Market staan verschillende kraampjes waar ze vis verkopen, zoals verse oesters en de typische New Orleans crawfish (rivierkreeftjes).

Gumbo eten & Ghost Tour

Nadat we ons opgefrist hebben in het hotel gaan we op pad om een hapje te eten. We kiezen voor de Gumbo Shop, een award winnend restaurantje in hartje French Quarter dat bekend staat als dé plek om Gumbo te eten. Gumbo is een smaakvolle stoofpot van vis en groente, geserveerd met rijst en is een van de meest authentieke gerechten uit de lokale keuken.

Als we bij het restaurant aankomen staat er al een gigantische rij. Na een klein halfuurtje wachten zijn wij aan de beurt en wordt ons een tafeltje toegewezen op de knusse binnenplaats. Uiteraard bestellen we allebei de Gumbo die werkelijk om te smullen is. Kortom, dit is iets dat je zeker moet doen in New Orleans!

Na het eten doen we nog even een rondje door de iconische Bourbon Street. Deze lange straat is vooral bekend vanwege de vele gezellige restaurants, bars, clubs en Franse balkons. Bovendien is het een van de oudste straten van Amerika en een van de weinige plekken in de USA waar je openbaar mag drinken. Overdag viel hier vrij weinig te beleven, maar in de loop van de avond komt het feest in Bourbon Street steeds meer op gang.

Ook komen we nog een flink aantal sailors tegen in Bourbon Street, wat een beetje voor een film gevoel zorgt. Persoonlijk vond ik het erg leuk om het een keer gezien te hebben, maar is het geen straat waar ik lang zou willen blijven hangen. Vooral tegen de nacht is het hier een verzameling van extreem dronken Amerikanen die vanaf de balkons staan te schreeuwen en kralenkettingen naar beneden gooien.

Tegen een uur of negen lopen we naar het verzamelpunt voor de Ghost Tour. We worden in groepjes van 30 man opgesplitst en ingedeeld bij een gids die ons gedurende 2 uur op sleeptouw neemt in de French Quarter. Tijdens de tour vertelt onze gids Lucy bloederige verhalen over de inwoners en geschiedenis van New Orleans. Een van de highlights van de tour was de tussenstop bij de LaLaurie Mansion, dat ooit eigendom was van Madame LaLaurie.

Madame LaLaurie kwam uit een welgestelde familie met veel invloed en behoorde tot de elite van New Orleans. Destijds was dit eveneens een vrijbrief voor onderdrukking en slavernij. Na twee mislukte huwelijken kocht ze het huis aan 1140 Royal Street, waar ze samen met haar derde man en twee kinderen introk. Madame LaLaurie organiseerde de meest extravagante feesten en voor een tijdje waren ze de ‘the talk of the town’, totdat ook haar derde huwelijk faalde.

Volgens geruchten was het mislukken van dit huwelijk hetgeen dat haar uiteindelijk tot waanzin dreef. Niet lang na het vertrek van haar man ontstonden er vermoedens over het mishandelen van haar slaven; ze werden dood gevonden of verdwenen op mysterieuze wijze. Op 10 april 1834 brak er brand uit in de keuken van de LaLaurie Mansion. Pas toen kwam er aan licht dat Madama LaLaurie slaven op de zolder had opgesloten, waar ze niet alleen op hen experimenteerde, maar hen ook op de meest gruwelijke wijze martelde.

Al met al een zeer triest en bloederig verhaal. Men zegt dat het huis hierdoor vervloekt is en er daarom ook niemand meer wil wonen. Wel is het nog een tijdje eigendom geweest van acteur Nicholas Cage, die hier schijnbaar slechts één nacht geslapen heeft en daardoor zo bang is geworden dat hij het huis kort daarna verkocht. Momenteel is het huis eigendom van een rijke businessman uit Texas, die er verder niets mee doet.

Tot dusver het tweede deel van mijn reisverslag over zien en doen in New Orleans! Heb je het eerste deel gemist? Lees dan verder in dit artikel.